Näin selviät loppuvuoden kolmesta pahimmasta terveyshaasteesta

Loppuvuosi tuo usein haasteita aktiivisempaa elämää aloittavalle. Pimeä aika tuo haasteita hyvinvoinnille ja lähestyvä vuodenvaihde voi kannustaa sohvalle aikana, jolloin aktiivisuutta tarvittaisiin eniten. Onneksi nämä haasteet voi kampittaa!

Ruokavalion perussäännöillä painokin pysyy kurissa

Netti on täynnä erilaisia ihmedieettejä. Näiden ongelma ajan kanssa on, että ne yksipuolistavat ruokavaliota ja niiden noudattaminen rajaa elämää. Jatkuvaa näläntunnetta aiheuttavat dieetit saavat elimistön siirtymään säästöliekille. Painonhallinnan ja hyvän syömisen perussäännöt ovat kuitenkin yksinkertaisia.

Voimaharjoittelu hillitsee nälkää ja helpottaa laihtumista

Painonpudotusta kannattaa tukea treenillä. Harjoittelu säästää lihasmassaa ja pitää aineenvaihdunnan vilkkaana. Painonpudotus treenin ja ruokavalion avulla myös kohentaa terveyttä enemmän kuin sama painonpudotus pelkän ruokavalion avulla. Mutta voimatreenillä voi olla lihasten säästämisen lisäksi eräs todella mielenkiintoinen lisähyöty kilojen karistajalle.

  • Liikkuva aikuinen
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Sosiaali- ja terveysministeriö