Ruokavalion perussäännöillä painokin pysyy kurissa

Netti on täynnä erilaisia ihmedieettejä. Näiden ongelma ajan kanssa on, että ne yksipuolistavat ruokavaliota ja niiden noudattaminen rajaa elämää. Jatkuvaa näläntunnetta aiheuttavat dieetit saavat elimistön siirtymään säästöliekille. Painonhallinnan ja hyvän syömisen perussäännöt ovat kuitenkin yksinkertaisia.

Voimaharjoittelu hillitsee nälkää ja helpottaa laihtumista

Painonpudotusta kannattaa tukea treenillä. Harjoittelu säästää lihasmassaa ja pitää aineenvaihdunnan vilkkaana. Painonpudotus treenin ja ruokavalion avulla myös kohentaa terveyttä enemmän kuin sama painonpudotus pelkän ruokavalion avulla. Mutta voimatreenillä voi olla lihasten säästämisen lisäksi eräs todella mielenkiintoinen lisähyöty kilojen karistajalle.

Jyllääkö tämä vaarallinen tila sinunkin kropassasi?

Onko liikunta jäänyt väliin pitkäksi aikaan ja etureppu alkaa pullistua uhkaavasti? Maistuuko rasvainen ja sokeripitoinen ruoka turhankin hyvin, ja se tulee vielä usein huudeltua alas tuopilla huurteista? Jos vastasit edes osaan näistä kysymyksistä ”kyllä”, elimistössäsi jyllää todennäköisesti matala-asteinen tulehdus. Mistä tässä on kyse ja mitä sille voi tehdä?

Elintavat vaikuttavat riskiin sairastua sydän- ja verisuonitauteihin

Yleisimpiä sydän- ja verisuonitauteja ovat sepelvaltimotauti, sydämen vajaatoiminta ja aivoverenkiertohäiriöt. Vaikka kuolleisuus sydän- ja verisuonitauteihin on vähentynyt huomattavasti 70-luvulta lähtien, ne aiheuttavat edelleen vajaan puolet työikäisten kuolemista Suomessa.

  • Liikkuva aikuinen
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Sosiaali- ja terveysministeriö