Koskaan ei ole liian myöhäistä tumpata

Tupakoinnin haitat terveydelle ovat kiistattomat. Tupakoinnin lopettaminen kuitenkin kannattaa aina ja lopettamisen hyödyt alkavat näkyä hyvin nopeasti. Apua lopettamiseen on saatavilla lääkäriltä ja vieroitusoireita lievittävistä valmisteista.

  • Jos poltat, lopeta!
  • Nikotiinin aiheuttamaan riippuvuuteen löytyy apuja.
  • Tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina.

Tupakoinnilla on pelkästään haitallisia vaikutuksia terveyteen ja elimistöön. Tupakansavussa on yli 7 000 kemiallista yhdistettä, joista muutama sata on myrkyllistä ja yli 70 syöpää aiheuttavia. Tupakan sisältämä nikotiini aiheuttaa niin fyysistä kuin myös psyykkistä riippuvuutta. Tupakoinnin terveyshaitat ovat moninaisia, ja tupakointi liittyykin yli 20 sairauteen. Joka toinen tupakoitsijoista kuolee ennenaikaisesti tupakoinnin seurauksena.

Joka kolmas syöpä johtuu tupakoinnista, ja joka kolmas syöpäkuolema on tupakan aiheuttama. Keuhkosyöpä on tyypillisin tupakoinnin aiheuttama syöpä; tupakointi aiheuttaa yli 90 % kaikista keuhkosyöpäkuolemista.

Savukkeiden ja sikarien polttaminen on merkittävä tekijä suusyövän synnyssä. Alkoholin ja tupakoinnin yhteisvaikutuksesta suusyövän riski moninkertaistuu. Tupakointi vaikuttaa muutoinkin keuhkoihin; keuhkolaajentumataudin takana on tyypillisesti tupakointi.

Tupakointi on myös osallisena verisuonten tukkeutumisessa, mikä johtaa sepelvaltimotautiin ja muihin verisuonitauteihin mm. aivoverenkiertohäiriöihin. Tupakoinnin verenkiertoa heikentävä vaikutus aiheuttaa myös erektiohäiriöitä. Tupakointi edistää myös kakkostyypin diabeteksen puhkeamista.

Sikaripoltosta on tullut miesten epäterveellinen harrastus. Sikarin savusta saa elimistöönsä enemmän nikotiinia ja tervaa kuin savukkeesta, vaikka savua ei ole tarkoitus vetää keuhkoihin asti. Myös sikarinpolttoon liittyy kohonnut syöpäriski, ja jo yhden tai kahden sikarin polttaminen päivässä kaksinkertaistaa suusyöpäriskin.

Nuuska on toistaiseksi ollut nuorempien miesten muoti-ilmiö. Suunuuska näyttää lisäävän suusyövän ja ylempien ruoansulatuselinten syöpäriskiä.

Lopettamiseen apua lääkäriltä

Tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina. Tupakoinnin fyysinen riippuvuus on riippuvuutta nikotiinista. Käytön lopettamisesta aiheutuu vieroitusoireita kuten päänsärkyä, ärtyneisyyttä, huonovointisuutta sekä keskittymis- ja univaikeuksia. Vieroitusoireet alkavat muutamassa tunnissa ja ovat voimakkaimmillaan 23 päivän päästä.

Vieroitusoireet ovat ohimeneviä, mutta jatkuvat kaikkiaan muutaman viikon ajan. Voimakas tupakanhimo voi jatkua pitkään, jolloin on syytä välttää tilanteita, jossa tupakantuska palaa esimerkiksi alkoholinkäytön yhteydessä. Vieroitusoireita voi lievittää nikotiinivalmisteilla, joita on saatavilla apteekeista ja kaupoista. Mikäli nämä eivät auta, voi kääntyä lääkärin puoleen saadakseen apua muista lääkkeellisistä keinoista tupakoinnin lopettamiseksi.

Tupakoinnin lopettaminen lisää terveitä elinvuosia ja parantaa elämänlaatua.

Tupakoinnin lopettamisen hyödyt alkavat tuntua nopeasti veren häkäpitoisuuden laskiessa ja nikotiinin hävitessä elimistöstä. Keuhkot alkavat puhdistua limasta ja hengittäminen helpottuu. Tupakoinnin lopettaminen alentaa myös verenpainetta.

Tupakoimattomuus parantaa unen laatua ja sitä kautta elämänlaatua. Myös haju- ja makuaisti palaavat. Ikääntyvälle miehelle tärkeä erektiokyky paranee. Tupakoinnin lopettaminen lisää myös terveitä elinvuosia: kymmenen vuoden jälkeen keuhkosyöpäriski on enää puolet tupakoivan henkilön riskistä ja 15 vuoden jälkeen aivohalvauksen riski on vähentynyt tupakoimattomien tasolle.

Huolettaako tupakoinnin lopettamisesta aiheutuva painonnousu? Lue Timo Haikaraisen vinkit, miten ehkäiset painonnousua liikunnalla.

Teksti: Jarmo Karpakka
Kuva: Jiri Halttunen

Kirjoittaja: Jarmo Karpakka

Jarmo Karpakka on liikuntalääketieteen erikoislääkäri, lääketieteen tohtori ja dosentti. Hän jäi eläkkeelle kesällä 2020 tehtyään lähes 30 vuotta kestäneen uran yksityisen ja julkisen terveydenhuollon johtotehtävissä. Via Uomo – Miehen tie oli Jarmon seitsemän viikon mittainen, elo-lokakuussa 2020 suoritettu kävelytempaus Jäämereltä Itämerelle, jolla hän halusi herätellä etenkin yli 50-vuotiaita miehiä pitämään huolta terveydestään: liikkumaan, syömään ja nukkumaan hyvin.

  • Liikkuva aikuinen
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Sosiaali- ja terveysministeriö