Näin selviät loppuvuoden kolmesta pahimmasta terveyshaasteesta

Loppuvuosi tuo usein haasteita aktiivisempaa elämää aloittavalle. Pimeä aika tuo haasteita hyvinvoinnille ja lähestyvä vuodenvaihde voi kannustaa sohvalle aikana, jolloin aktiivisuutta tarvittaisiin eniten. Onneksi nämä haasteet voi kampittaa!

Haaste yksi: pimeä aika

Kaamosaika vähentää tutkitusti fyysistä aktiivisuutta. Kun kaamos vielä kaupan päälle lisää ruokahalua, syntyy hankala soppa, joka johtaa keskimäärin 2–3 kilon painonnousuun. Paras konsti kampittaa tämä haaste ovat tavoitteet ja seuranta. Kun pimeä tekee tepposiaan lähinnä alitajuisesti, voit selkeillä aktiivisuustavoitteilla, vaikkapa askelmäärän suhteen, pitää itsesi kartalla tapahtumista ja laatia innostavia tavoitteita.

Lisäbuustia saat myös liikkumalla aamupäivällä auringon jo noustua. Tämä lisää päivittäistä valoannosta ja auttaa kampittamaan kaamosoireita.

Haaste kaksi: aloitan sitten ensi vuonna

Nyt jos koskaan on helppo tuudittautua ”sit kun…” ja ”ensi vuonna sitten…” -ajatteluun. Pimeimpänä vuodenaikana lisääntyneestä liikkeestä on eniten hyötyä. Ja sen avulla voit myös ehkäistä kaamoskilojen kertymistä.

Mieti siis ”ensi vuonna sitten” -ajattelun sijasta, kuinka paljon paremmassa kunnossa voit olla jo parin kuukauden päästä, jos aloitat heti. Kahdessa kuukaudessa olet jo vahvasti juurruttanut aktiviisuustapoja arkeesi. Jos päätät aloittaa myös selkeän kuntoliikunnan, esimerkiksi voimatasosi saattavat kasvaa liikeriippuvaisesti 20-100 prosenttia parissa kuukaudessa! Hapenottokykyysi voit saada 10-20 prosentin korotuksen, mikä todella tuntuu vaikkapa rappusia noustessa. Samalla kestävyyspuskuri auttaa arkijaksamisessa, ja aikaisemmin täysin uuvuttanut työpäivä tuntuu vuodenvaihteessa jo leikinteolta!

Tässä voit käyttää apuna mestariurheilijoiden suosikkikonstia, eli mielikuvaharjoittelua. Sulje silmäsi ja näe ja tunne itsesi paremmassa kunnossa jo vuodenvaihteessa. Miltä se tuntuu kehossa? Miltä se näyttää ulospäin? Fiilistele näissä tunnelmissa mielellään päivittäin! Tämä ei ole hömppää. Tiesitkö, että olympiamitalisteja tutkittaessa havaittiin, että he mielikuvaharjoittelevat vartin päivässä?

Mies nukkuu sohvalla.
Pimeä aikaa vähentää tutkitusti fyysistä aktiivisuuttaa ja kerryttää 2-3 lisäkiloa. Kuva: Jiri Halttunen.

Haaste kolme: notkuvat herkkupöydät

Tätä vuodenaikaa leimaavat myös notkuvat herkkupöydät. Kyllähän pikkujouluista ja joulunajasta saa nauttia, ei siinä mitään. Mutta jos tähän yhdistyy kaamosajan lisääntynyt ruokahalu ja vähentynyt fyysinen aktiivisuus, homma on vähän sama kuin ”energiapuro” virtaisi kehoon päin koko ajan vuolaampana ja lisäksi päälle tulee jatkuvia ”tulvapiikkejä”. Tässä tilanteessa fyysinen aktiivisuus toimii kuin ”vedenottamona”. Se tasaa liikaa energiansaantia. Näin pienempi ja pienempi osa energiasta kertyy vyötärölle. Se on jaksamisen ja terveyden kannalta huippujuttu!

Jo 2000-3000 askelta päivässä voi vähentää kehoon kertyvää rasvamäärää 20-30 grammalla päivässä. Jo tämä efekti kumoaa pitkälti kaamosajan ja loppuvuoden tyypillisesti tuoman kilokertymän! Tuon askel- ja aktiivisuusmäärän keräät helposti esimerkiksi parkkeeraamalla auton päivittäin puoli kilometriä kauemmaksi työpaikasta tai kaupasta tai kävelemällä paikasta toiseen 5-10 minuuttia päivässä. Muista, että tässä lasketaan kaikki liike. Myös esimerkiksi satunnaiset portaat!

Ota siis varaslähtö entistä aktiivisempaan ensi vuoteen! Kun teet sen jo nyt, vältät vielä kaupan päälle takamatkan, jonka pimeä loppuvuosi keskimäärin tuo!

Partonen T. Kaamosmasennus. Kirjassa: Kampman O, Heiskanen T, Holi M, Huttunen MO, Tuulari J (toim.). Masennus. Kustannus Oy Duodecim 2017.

Kirjoittaja: Timo Haikarainen

Timo on SuomiMiehen kuntokoutsi. Koulutukseltaan tämä liikunnan monitaituri on liikuntabiologi. Hän työskentelee personal trainerina, urheiluvalmentajana sekä kouluttajana ja asiantuntijana erilaisissa liikuntaprojekteissa. Timo tuntee SuomiMiehen maailman ja tietää, mistä puhuu, sillä parikymppisenä hän itse lihoi 25 kiloa lopahtaneen urheiluharrastuksen, repsahtaneen syömisen ja opiskelustressin vuoksi. Timo pitää omaa myös blogiaan osoitteessa http://th-valmennus.blogspot.fi

  • Liikkuva aikuinen
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Sosiaali- ja terveysministeriö