Via Uomo –
Miehen tie

Millä tavalla pitkän työuran terveydenhuollon johtotehtävissä tehnyt suomalainen mies laskeutuu työelämästä ansaituille eläkepäiville? Kävelemällä 1 400 kilometriä Jäämereltä Itämerelle, tietenkin!

Via Uomo – Miehen tie on lääkäri Jarmo Karpakan noin seitsemän viikon kävelytempaus, jolla hän haluaa herätellä etenkin yli 50-vuotiaita miehiä pitämään huolta terveydestään: liikkumaan, syömään ja nukkumaan hyvin. Miesten elinajanodote on Suomessa vähitellen kasvanut, mutta terveiden elinvuosien odote ei ole kasvanut samassa suhteessa. Itsestään huolta pitämällä voisi elää pitkään terveempänä, muistuttaa Jarmo Karpakka.

Keski-iän jälkeen perintötekijöiden vaikutus terveyteen pienenee. Liikunnan, ravinnon ja muun terveyskäyttäytymisen painoarvo puolestaan kasvaa. Omilla valinnoilla on suuri merkitys terveydellemme. Tästä haluan projektini aikana kertoa.
-Jarmo Karpakka

Aikuisen miehen terveysteesit

1

Liiku säännöllisesti. Löydä oma tapasi liikkua. Ikääntymisen myötä voimaharjoittelu sekä tasapainoharjoitteet kannattaa ottaa ohjelmaan. Arkiliikunta, kuten fyysiset ulkotyöt, on hyvä tapa pitää kuntoa yllä.

2

Syö säännöllisesti ja hyvin. Kolme pääateriaa ja kaksi välipalaa. Vältä kovia rasvoja. Älä suolaa itseäsi. Suosi Sydänmerkki-tuotteita.

3

Nuku riittävästi. Aikuisen miehen tarve on yleensä 7-8 tuntia. Vartin päivänokoset voivat olla paikallaan. Säännöllinen unirytmi on hyväksi.

4

Treenaa aivojasi. Lue, opiskele ja opettele uusi taito. Ole utelias.

5

Tunne arvosi. Pidä verenpaineesi alle 130/85 mmHg, LDL-kolesterolisi alle 3 mmol/l ja vyötärönympärystäsi alle 100 cm.

6

Älä polta. Tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina. Sikarit eivät ole vähemmän haitallisia.

7

Käytä alkoholia vain kohtuullisesti. Alkoholin terveyshyödyt ovat kiistanalaisia, mutta liiallisen alkoholin haitat ovat varmoja. Pienikin määrä heikentää unen laatua.

8

Rakasta puolisoasi enemmän kuin itseäsi. Puolisosi haluaa kuulla usein, että rakastat ja ihailet häntä. Saat sen takaisin.

9

Älä stressaa. Pieni stressi saa meidät toimimaan, liiallinen stressi sairastuttaa. ”Ota löysin rantein, älä jännitä, ota vastaan elämä.”

10

Huolehdi rokotesuojastasi. Ota joka syksy kausi-influenssarokote. Tarkista, onko rokotesuojasi vanhentumassa.

Jarmon matkareitti ja aikatauluarvio*

Varangerbotn (Norja) 18.8.
Ivalo 25.8. 
Rovaniemi 7.9.
Kemi 11.9.
Oulu 15.9.
Jyväskylä 27.9.
Hämeenlinna 4.10.
Riihimäki/Hyvinkää 5./6.10.
Helsinki 8.10.

*Aikataulua päivitetään Jarmon matkan edetessä.

Seuraa Via Uomon aikana täydentyvää Jarmon kirjoittamaa Aikuisen miehen huoltokirjaa

Jarmon matkaa voit seurata myös hänen some-tileillään
Facebook: Via Uomo Miehen Tie
Instagram: @jarmo_karpakka
Twitter: @karpakka
LinkedIn: Jarmo Karpakka

Kuka?

Jarmo Karpakka on 63-vuotias liikuntalääketieteen erikoislääkäri, lääketieteen tohtori ja dosentti. Hän jäi eläkkeelle kesällä 2020 tehtyään lähes 30 vuotta kestäneen uran yksityisen ja julkisen terveydenhuollon johtotehtävissä. Liikunnan ja terveyden välinen yhteys on ollut Jarmon erityisen kiinnostuksen kohde.

Monipuolinen liikunta ja etenkin pitkän matkan vaellukset patikoiden sekä pyöräillen ovat aina olleet kiireisen lääkärin työn vastapainona. Työelämästä irtautumisestaan hän halusi tehdä eläköitymisriitin, jossa yhdistyvät kaksi hänelle läheistä asiaa: liikunta ja miesten terveyden edistäminen. Kävelyreitti kulkee Jäämereltä kotiin Helsinkiin Itämeren rantaan. Matkalla on tukena vaimo, joka ajaa matkailuautolla edellä ja tarjoaa yösijan.

Jarmo Karpakan yhteistyökumppanina Miehen tiellä on Liikkuva aikuinen -ohjelma.

Olen erittäin otettu siitä, että pääsen kertomaan viestini aikuisen miehen terveyttä edistävistä valinnoista yhdessä Liikkuva aikuinen -ohjelman ammattilaisten kanssa.
-Jarmo Karpakka